Katalogi firm to miejsca w internecie, które spełniają dwie podstawowe funkcje. Pierwszą funkcją jest możliwość zaprezentowania swojej firmy potencjalnym klientom, drugą funkcją jest pomoc w pozycjonowaniu swojej witryny.
Zaczynając od tej pierwszej funkcji, potencjalny klient ma możliwość w katalogu stron znaleźć przedsiębiorstwo, które działa na jego terenie i wykonuje konkretne usługi. Katalogi stron zazwyczaj podzielone są na konkretne branże oraz województwa prowadzenia działalności. Przykładowo więc, jeżeli taki klient będzie szukał usług hydraulicznych w stolicy, to bardzo łatwo je znajdzie właśnie za pomocą takiego katalogu.
Informacje na temat firmy, zawarte w takim katalogu, muszą dobrze opisywać jej profil oraz zakres działalności. Dobrze jest wyszczególnić konkretną specjalizację. Niektóre katalogi stron pozwalają także na dodawanie zdjęć oraz dłuższego opisu świadczonych usług, nawet wraz z numerowanymi listami. Oczywiście, podstawą w takim katalogu są dane teleadresowe, zarówno dane fizycznej lokalizacji firmy, jak i dane internetowe, czyli jej adres e-mail oraz adres witryny www.
Drugą funkcją, którą umożliwiają przede wszystkim mocne katalogi stron, jest pomoc w pozycjonowaniu. Algorytm Google promuje te strony, do których prowadzą mocne linki. W tym celu przyda nam się dobry spis katalogów, który bez trudu znajdziemy w Internecie. Umieszczając w katalogu link do własnej witryny powodujemy, że więcej ludzi znajdzie nas w sieci, korzystając ze zwykłej wyszukiwarki.
Nie wystarczy oczywiście dopisać się do jednego katalogu, a lepiej uczynić to do wielu naraz. W internecie znajduje się niejedna lista katalogów stron, którą warto się posiłkować, jeżeli chcemy wprowadzić dane naszej firmy do wszelkich możliwych katalogów, a przynajmniej tych najbardziej znanych.